אני מאמינה ויודעת מניסיוני האישי והמקצועי, שכל אדם יכול לעצב לעצמו את החיים שמגיעים לו

שוב אין מוטיבציה?

2023 התחילה, בקושי עבר שבוע וכבר אני מקבלת פניות עם שאלות בנוגע למוטיבציה שהספיקה להתפייד כבר או ירדה מהר מידי.
המאבק הזה להניע את עצמנו לעשות דברים חדשים, או לעשות משהו שכבר מזמן הבטחנו לעצמנו שנעשה. משהו שאנחנו יודעים שאנחנו צריכים, שחשוב שנעשה ובכל זאת מין מאבק לקום בבוקר בלי לריב עם השעון המעורר, מרגישים שקשה לעורר מוטיבציה אולי בבן/בת הזוג שלנו או בילדים. בשורה התחתונה משהו שיגרום לנו או למישהו אחר לזוז ולנוע לעבר משהו שאנחנו רוצים, לייצר מוטיבציה וכזאת שנשמרת ולאורך זמן מרגיש כמו משימה בלתי אפשרית…
אם זה מוכר לכם זה הפוסט בשבילכם.

אז הנה חמישה מפתחות ליצירת מוטיבציה שנשמרת ולאורך זמן:

1. נאמר שאתם רוצים משהו – השאלה הראשונה לשאול היא ״למה זה חשוב?״ למה הדבר הזה / השינוי הזה חשוב לכם? אם אתם עונים ולא עולה רגש עוצמתי הסיכוי שתרגישו מוטיבציה הוא נמוך. לכן, אתם ממש חייבים לראות את הערך של השינוי. תחשבו על זה, ממש דמיינו, דמיינו כמה נפלא זה יהיה כשתשיגו את מה שאתם רוצים ומצד שני דמיינו שאם לא תשיגו את מה שאתם רוצים כמה נורא זה יהיה ואיזה מחיר תשלמו. 

אגב, יש כאלה שעדיין חושבים שיש אנשים שמונעים או ממוטיבציה של ״נמנע מ״ away from כלומר המנעות מכאב שרוצים להימנע מלחוות אותו או ממוטיבציה של ״נמשך אל״ towords כמו עונג שמצפים לו, מוטיבציה של משהו שנמשכים אליו. זה רחוק מלהיות מדויק. כדי שנרגיש מונעים ונפעל מתוך מוטיבציה חשוב ליצור שילוב בין שתי המוטיבציות כך שייווצר שינוי אפקטיבי וכזה שישמר לאורך זמן.

2. אתם חייבים להיות מוכנים לכל תירוץ שיגיע כי הוא יגיע. כשאנחנו רוצים ליצור שינוי יקרו דברים – ״החיים קורים״ תכננתם לצאת לריצה בחוץ, ויורד גשם… ואז אתם פשוט נשארים בבית. תכננתם להגיע למכון הכושר להתאמן והרכב לא מניע. זהו? תוותרו על האימון? התחלתם שינוי תזונתי, אבל היה יום ארוך אתם עייפים ואין לכם כוח להכין לעצמם עכשיו ארוחה שאתם ראויים לה, תתפתו שוב לג׳אנק פוד? תמיד יהיו סיבות ותירוצים ל״למה לא״ ולמה זה לא יעבוד. אנחנו צריכים להכין את עצמנו לזה שיהיו אתגרים, ש״החיים יקרו״. להכין את עצמנו לכל תירוץ, זה אומר לייצר לעצמנו מוטיבציה ״חסינת כדורים״ שזה אומר, להכין את עצמנו לזה שלא תמיד תהיה לנו מוטיבציה, שלא תמיד יהיה קל ויגיעו אתגרים. השאלה היא מה אתם הולכים לעשות כדי לייצר לעצמכם חוסן מנטאלי שיאפשר לתעדף את עצמכם? לשים את עצמכם את הרצונות שלכם את מה שנכון לכם במקום הראשון כך שתשיגו את מה שאתם רוצים ותאפשרו לשינוי אמיתי להיווצר בחיים שלכם.

3. צרו לעצמכם דחיפות. החיים שלנו מלאים במיליון דברים שאנחנו צריכים לעשות ובכל כך הרבה הסחות ובדברים שממלאים לנו את הראש, שאנחנו מוצאים את עצמנו דוחים ודוחים, חוזרים להרגלים הישנים ופשוט לא עושים, כי תמיד יש משהו אחר… לכן חשוב שנחבר את זה לתחושה שאם לא נעשה את עכשיו לא נעשה את זה בכלל. כשאנחנו יוצרים לעצמנו דחיפות לעשייה ועשייה עכשיו, עם תחושה של זה חייב להיעשות ועכשיו, כי אם לא נעשה את זה עכשיו לא נעשה את זה אף פעם ונשאר אומללים זה יעלה את המחויבות וידחוף לעשייה. זה מייצר את המנוע לפעולה. חשוב לזכור תמיד יהיה משהו, תמיד יהיה משהו שימנע מאיתנו ויעצור אותנו. לכן עלינו לחבר לעצמנו בראש את המחשבה שאם לא נעשה את זה ועכשיו ונתעדף את הדבר הזה סביר שזה כבר לא יקרה. חשוב גם להזכיר לעצמנו כמה זה חשוב לנו. ולהתחיל עכשיו!

4. משמעת – משמעת ומוטיבציה הם שני דברים שונים מוטיבציה – זה אומר שאתם מרגישים שאתם מונעים לעבר משהו מסוים. משמעת – זה אומר שגם אם לא בא לכם ואתם לא ממש מרגישים שאתם רוצים אתם עדיין עושים. כשאתם מאסטרים במשמעת עצמית ומנהלים את עצמכם מתוכה לא משנה מה יקרה אתם פשוט עושים, כי אתם יודעים שזה הדבר הנכון לעשות, זה מספיק חשוב לכם אתם מכירים בערך של זה ואתם מוודאים שזה הופך להיות חלק מסדר היום הטבעי משהו שאתם עושים אותו לא משנה מה. כמו לקום בבוקר ולצחצח שיניים. כשאתם במקום הזה גם אם בא לכם או לא בא לכם יש לכם מצב רוח לזה או לא אתם פשוט עושים, אתם יוצרים לעצמכם משמעת פנימית חזקה שתביא אתכם ותניע אתכם באפס מאמץ לעבר המטרה שלכם.

5. תשאלו את עצמכם מי תהפכו להיות כשתעשו את הדבר הזה שאתם רוצים לעשות? לדוגמה, איזה אדם או איזו אישה הם כאלה שלצורך העניין יש להם מוטיבציה לקום מוקדם בבוקר ולצאת לריצה? אגב ככל שפשוט תעשו את זה מתוך אוטומט, מתוך האדם או האישה שאתם מאמינים שאתם – אלה שחשובה להם הבריאות שלהם, אלה שמשקיעים בגוף שלהם כדי שימשיך לשרת אותם מתוך בריאות טובה. כשתהפכו להיות אלה שמשחררים משקל מיותר בקלות, שמפסיקים להתרגז ולצעוק, שלא מאפשרים לפחדים לנהל אותם… מה שלא תחליטו שהוא השינוי שאתם רוצים ליצור בחייכם כשתתחברו לאדם, לאישה, לזהות הזו שהיא מי שאתם רוצים להיות, יהיה לכם קל יותר לפעול והמוטיבציה תהיה כזו שתניע מבפנים ובקלות.

כל הנושא של מוטיבציה הוא נושא שאני מקבלת פניות לגביו כל הזמן, אצל כל אדם שאני עובדת איתו יש דגש אחר שצריך לשים לב אליו. לכל אחד נקודת תורפה שונה. בכל מקרה העיקר הוא לזהות, להתחיל וכמובן להמשיך. ככל שנסגל לעצמנו הרגלים אפקטיביים המוטיבציה להגיע ולהשיג את המטרות שלנו תהיה באפס מאמץ. 

מוריה רובין קסוס
מומחית ביצירת חיים שלווים ומאושרים
נטולי חרדות וכאבים רגשיים,
מרצה, מאמנת מנטאלית, פסיכותרפיסטית אינטגרטיבית
טריינר ומאסטר NLP בינ״ל מוסמכת.

דילוג לתוכן