אני מאמינה ויודעת מניסיוני האישי והמקצועי, שכל אדם יכול לעצב לעצמו את החיים שמגיעים לו

מה מעורר חרדה? 

אחד הדברים שעשויים לעורר בנו חרדה, אלו הן ״מחשבות שליליות״.

המחשבות האלה מתרוצצות בראשנו כמו מנטרה ועלולות לגרום לנו לתחושה של הצפה רגשית עד כדי חרדה.

אחת הדרכים להתמודד עם התופעה הזו היא שיטה שנקראת Killing ANTS. שיטה פותחה בארה״ב ע״י ד״ר דניאל איימן, פסיכיאטר המומחה להפרעות מוחיות, הוא נחשב גם כמי שמטפל בסלבס בארה״ב.

את השיטה פיתח ד״ר איימן, כאשר חזר יום אחד מיום עבודה מורכב בקליניקה הטיפולית שלו. הוא מספר שבאותו היום היו לו מספר מטופלים שהטיפול בהם פשוט השאיר אותו מותש. היו מטופלים עם מחשבות אובדניות, בני זוג שפשוט שונאים האחד את השניה ועוד.

כשהוא הגיע באותו היום סוף סוף לביתו, במקום להתיישב ולנוח הוא גילה לתדהמתו מתקפה של נחיל נמלים. הוא נאלץ לטפל במתקפה ותוך כדי שהוא נאבק בנחיל הנמלים הוא חשב על היום שעבר עליו ופתאום נזכר בימי הלימודים שלו ועלה בראשו הרעיון שכמו שלמד בביה״ס לרפואה לזכור דברים וחומר רב ע״י יצירת ראשי תיבות נולד לו הרעיון של השיטה שפיתח. ובדיוק כמו שהוא הרג את הנמלים, הוא הבין שעליו למצוא דרך ״להרוג מחשבות אוטומטיות שליליות״. מחשבות אוטומטית שליליות, עולות בראשנו כמו נמלים והתחושה היא כאילו בלתי אפשרי להיפטר מהן, אבל זה אפשרי! ואז הוא קרא לשיטה:

Killing ANTS -Automatic negative thoughts  = להרוג נמלים.

הוא לקח איתו את תרסיס הנמלים לקליניקה וניסה את ההסבר עם הכלי שפיתח והסביר, שכשאנחנו מרגישים רע, עצובים או חסרי שליטה, עצבניים… כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה לעצור לרגע, לקחת כמה רגעים לעצמנו לכתוב את הדברים שעולים לנו ואז להתייחס לדברים שכתבנו, למחשבות האלה שעלו לנו כמו שהיינו מתייחסים לנמלים ופשוט להרוג אותן.

לכן כשעולה לנו מחשבה שלילית, מחשבה של פחד, מחשבה שמעלה לנו את רף החרדה אנחנו רוצים להרוג אותה.

אז איך נשתחרר מהחרדה? 

הכלי שפיתח ד״ר איימן הוא פשוט ביותר, כך שברגע שזיהינו שעולות מחשבות שליליות בראש ולאחר שכתבנו את אותן המחשבות המטרידות, עלינו מיד לעשות את מה שנקרא ״איתגור מחשבות שליליות״, על ידי ששת השאלות הבאות:

1. האם זה נכון?

2. האם אני יכול/ה לדעת בוודאות שזה נכון?

3. איך אני מגיבה כשאני חושב/ת את המחשבה הזאת?

4. מי אני אהיה בלי המחשבה הזאת? או איך אני ארגיש בלי המחשבה הזאת?

5. מה המחשבה ההפוכה למחשבה הזאת?

6. מה עוד יכול להיות?

לשאלות האלה יש עוצמה אדירה ביכולת לשנות את המיקוד ולשחרר אותנו מהדפוס ההרסני של מחשבות אוטומטיות שליליות. ובמילים אחרות, להרוג מחשבות אוטומטיות שליליות. וחשוב לזכור שהגם שהתהליך הזה עושה עבודה נפלאה, כמובן שבכל מקרה מומלץ לפנות לאיש מקצוע כדי לקבל מענה מותאם אישית.

אז אם הגיע הזמן שלך להתחיל לחיות את החיים במיטבם, וזה הזמן שלך ליצירת שינוי חיובי בחייך, נשאר לך רק ליצור איתי קשר, ולהפוך את נקודת התורפה הזו לנקודת זינוק להצלחה!

מוריה רובין קסוס,

054-4354234

 
דילוג לתוכן