אני מאמינה ויודעת מניסיוני האישי והמקצועי, שכל אדם יכול לעצב לעצמו את החיים שמגיעים לו

טיפול או אימון מנטלי?

מה מתאים לי? טיפול או אימון מנטלי?
פעמים רבות אנשים לא יודעים מה מתאים להם ואיזה סוג של התערבות נדרשת במצבם.
השאלה הזאת נשאלת פעמים רבות גם ע״י תלמידים כשאני מרצה. בעיני הדרך הכי טובה לתת מענה לשאלה הזו היא באמצעות אותה הדוגמה שאני נותנת כשאני מרצה:
נניח שמגיע אליכם אדם פצוע והוא עם שברים ברגליים ובידיים ואולי גם כמה שברים בצלעות.
האם במצב כזה הייתם שולחים אותו לאימון בחדר הכושר? 
אני בטוחה שתסכימו איתי שאדם במצב כזה זקוק לטיפול, צריך לקבע לו את השברים, שיחבשו אותו ויגבסו,
וסביר שהוא יצטרך גם טיפול תרופתי נגד הכאבים. במצב כזה אי אפשר להתאמן. כדי שאדם במצב זה, יוכל להתאמן בחדר הכושר הוא צריך צריך לעבור קודם טיפול ויעבור זמן עד שהוא יגיע להחלמה, ייתכן שהוא יצטרך תהליך שיקומי כלשהו של פיזיותרפיה. וכמובן מנוחה.

חשוב להבין שתהליך טיפולי, הוא תהליך איטי יותר, אנחנו אומרים שהוא גם תהליך, ספיראלי, כלומר חזרתי. סביר שלאחר שנעבוד על קושי/כאב רגשי מסוים, גם כשתורגש הקלה ואפילו שינוי, ועל פי רוב נצטרך לחזור ולעבוד עם אותה הסיטואציה בהמשך שוב עם אותו הכלי ואולי עם כלי אחר ובצורה קצת שונה.
לכן אימון מנטאלי במצב כזה לא יעבוד ובמקרים מסוימים עשוי אפילו להפריע ולמנוע התקדמות.
יחד עם זאת, גם להגיע לתהליך טיפולי, מבלי להבין שמה שצריך הוא בעצם תהליך אימוני אקטיבי, לא ייצר תוצאות אפקטיביות וסביר שכל שינוי שייווצר בין אם קטן או גדול, הוא היה נוצר ממילא גם בלי הצורך בטיפול.  
 
מה יאפשר לנו לדעת?
זה התפקיד של המטפל/מאמן לדעת. על ידי שאילת שאלות, אבחון והערכה.
אני מאמינה שמטפלים טובים יודעים אם הם מתאימים לתת מענה במקרה ספציפי
ואם הם ימצאו שהם פחות מתאימים, הם יפנו למטפל/ת אחר/ת שיכול/ה להתאים יותר.
הכי טוב לבוא פתוחים ולשאול את איש המקצוע שפניתם אליו.
ניסיון החיים מלמד אותי, שתהליך יכול להתחיל כתהליך אימוני, ובעקבות אירועי חיים, לפעמים קודם יש צורך לתת מענה טיפולי לפני שממשיכים בתהליך האימוני. יכול להיות גם מצב הפוך בו תהליך שהתחיל כטיפולי דווקא בעקבות שיפור והתקדמות בתהליך, מה שיביא לשינוי גדול אפילו יותר הוא המשך התהליך כתהלי אימון מנטלי.
החיים הם דינמיים. ובעיני מה שחשוב לזכור הוא שכל אחד מאיתנו ראוי לחיות את החיים במיטבם. אין דבר בעולם ששווה את זה שנחיה את חיינו מתוך סבל. כך שבין אם מדובר בפחדים, אמונות מגבילות, כאבים רגשיים, חרדות או טראומות, אפשר לטפל בהם ולתת מענה נפלא לכל אחד מהם. ובדיוק כמו במצב בו, אם היינו חולים או סובלים מכאב כלשהו, היינו פונים לרופא, אבל כשמשהו פחות מסתדר בחיינו והניסיון להתמודד עם הדברים באופן עצמאי לא ממש עבד לנו, והדברים לא הסתדרו מעצמם, זה הזמן לפנות לאיש מקצוע שיש לו את הידע המתאים והכלים שיאפשרו לשינוי להתרחש.
 
בהצלחה!
 
 
 
 
 
 

 

דילוג לתוכן