אני מאמינה ויודעת מניסיוני האישי והמקצועי, שכל אדם יכול לעצב לעצמו את החיים שמגיעים לו

האמת היא שאף אחד לא מצליח לחמוק מהן. זה לא משנה מי אתם, מאיפה באתם ובני כמה אתם, צעירים או מבוגרים ומה אתם עושים בחיים, בין אם אתם מנכ״לים, מהנדסים, רואי חשבון, עורכי דין, אמנים, זמרים, שחקנים או מלצרים. כולנו טיפחנו לעצמנו בשלב זה או אחר בחיינו סט של אמונות מגבילות. אם לא תיפטרו מהן, הן ידאגו להרוס לכם דבר או שניים ויותר בחיים.

מהן בעצם ״אמונות מגבילות״?

אמונות מגבילות כשמן כן הן, אמונות שמגבילות, חוסמות ופוגעות ביכולת לחיות חיים מאושרים ומספקים. הן יכולות להיות מודעות או לא מודעות, אבל הן תמיד ישפיעו על הדרך שבה אנחנו תופסים את העולם ואת עצמנו. 

הן יכולות לגרום לכם להרגיש חסרי תקווה, חסרי ערך וחסרי ביטחון. הן יכולות גם לגרום לכם לפעול בצורה לא יעילה, מכיוון שהן מונעות מכם לקחת סיכונים ולנסות דברים חדשים. 

החדשות הטובות הן שאפשר להיפטר מהן. 

רק שניה לפני כן, חשוב להבין למה הן נוצרות? יש כמה גורמים שמאפשרים לאמונות המגבילות להיווצר. אבל כולן נוצרות מתוך השאיפה של המוח להגן עליכם מפני כאב עתידי. לרוב הן מתפתחות כשאתם עוד צעירים, חוויתם כאב כלשהו, ולא הייתה לכם יכולת להתמודד איתו באופן מיטבי, והן התפתחו להן שם בשקט והן ממשיכות להתעצב לאורך החיים, כשאתם חווים חוויות חדשות. כשעברתם חוויה כואבת, שגרמה לכם לפחד מחוויות דומות בעתיד או שאתם מפחדים לחוות חוויה כואבת שוב האמונה המגבילה שלכם תתייצב לצידכם, כדי להגן עליכם מפני כאב נוסף בעתיד. מצד שני מהרגע שהתגבשה אמונה מגבילה היא תמנע מכם לפתח אמונה חיובית חדשה. 

דוגמה לכך יכולה להיות בחור צעיר שעבדתי איתו, כשהיה ילד בכיתה ד׳ הוא ניגש לילדה מהכיתה שמצאה חן בעיניו ורצה להציע לה חברות. היא צחקה עליו מול החברות שלה, מאותה הנקודה הוא פיתח אמונה מגבילה שהוא לעולם לא יצליח עם בחורות. האמונה הזאת ליוותה אותו לאורך שנים ארוכות.

אז איך נפטרים מהן? 

ברגע שהבנו איך הן נוצרות ואיך התהליך עובד פחות או יותר, אפשר גם לנהל אותן ולהיפטר מהן. אפשר לעשות את זה באמצעות אחת משתי דרכים: 

אפשרות אחת – באמצעות עבודה עצמית בארבע שלבים:

1. זיהוי וכתיבה, זהו אותן וכתבו אותן לעצמכם. מה שנשאר בראש סתם מעיק ומציף. כשמורדים מהראש אל הנייר זה מקל וגם עושה סדר. 

2. ניתוח, אימות ואתגור, נתחו את האמונות המגבילות שלכם. תשאלו את עצמכם אם האמונה המגבילה שלכם נובעת מחווית עבר או מתוך פחד מפני הלא נודע? תפרידו את הסיפור שאתם מספרים לעצמכם מהעובדות. בסופו של דבר זאת רק מחשבה. והתאמתו (מלשון ״אמת״)  איתן, אתגרו אותן: האם הן אמת? האם הן אמת מוחלטת? האם יש אמת אחרת או עובדות שמוכיחות ההפך? 

3. אפירמציות חיוביות – במקום ״אני לא מספיק טוב/ה כדי לנהל את המשימה הזאת״ החליפו באפירמציה: ״יש לי את הכישורים והיכולות ללמוד ולהצליח בכל דבר שאני עושה״.

במקום ״אין לי זמן להשקיע בעצמי״ החליפו ב: ״אני מכיר/ה בחשיבות של הזמן שלי, כדי להתמקד במה שהכי חשוב לי״.  

4. אמונה עצמית וגישה חיובית. לכל אחד מאיתנו יש אמונות מגבילות. גם לאנשי עסקים, יזמים, קרייריסטים, סלבס שאתם אולי מכירים ומעריצים. החכמה היא לדעת להמשיך למרות האמונות המגבילות ולא לתת להן לנהל אתכם. אחד הדברים שמאפיינים מנהיגים ואנשים מצליחים בתחומים שונים, הוא נחישות והתמדה. הם לא מוותרים גם כשהם עוברים גל של חוויות שליליות וכשלונות. כשזה קורה, רגע לפני ההצפה, לפני שהאמונות המגבילות שלהן משתלטות, הם עוצרים, עושים חישוב מסלול מחדש, לוקחים נשימה עמוקה טובה פנימה מתעשתים אומרים לעצמם שזו רק אמונה מגבילה, שהיא לא האמת וממשיכים קדימה לעבר המטרה שעומדת לנגד עינהם כל הזמן. תשאלו את סאם אלטמן מנכ״ל OpenAI  בכנס ב2018 שואלים אותו מה המודל העסקי שלהם הוא עונה ״אין לנו״ מבחינתו הם מפתחים בינה מלאכותית וכשהיא תהיה מוכנה ישאלו אותה. הקהל צחק… שנה לאחר מכן החברה גייסה מילארד דולר, שנתיים לאחר מכן הם גייסו עשרה מיליארד דולר. על זה נאמר ״צוחק מי שצוחק אחרון.   

הדרך השניה-היא באמצעות תהליך עם איש מקצוע שידע לזהות, לשקף ולתת את הכלים המתאימים לפירוק האמונות המגבילות והחלפתן באחרות, חיוביות ואפקטיביות, כאלה שיאפשרו לכם להמשיך ולהתקדם במקום להישאר תקועים, מתוסכלים וממורמרים שאחרים חיים את החיים שאתם הייתם רוצים לעצמכם. 

שינוי אמונות מגבילות הוא תהליך, אבל הוא לחלוטין אפשרי. אם אתם מוכנים להשקיע את הזמן והמאמץ, זה בידיים שלכם ליצור שינוי חיובי בחייכם. 

בכל דרך שתבחרו להיפטר מהאמונות המגבילות, העיקר שתעשו ותתקדמו. 

דילוג לתוכן